Ezt derítették ki Constantin Brâncuşi-ról, s az utóbbi években vándorkiállítással demonstrálták is a zseniális szobrász fotográfusi tevékenységét. A "kiderítés" nem máról holnapra történt: a múlt század hetvenes éveinek elején már tanulmány jelent meg a kolozsvári Steauában (Ioan Cuciurcă: Brâncuşi fotograf), de akkor a közvélemény valahogy átsiklott rajta. Most viszont érdeklődéssel látja, hogy a derék művész muszájherkulesként vette kézbe a fényképező gépet: azzal akarta megörökíteni szobrait. Kezdetben egy fotóst bízott meg a feladattal, de elégedetlen volt, ahogyan az visszaadta a szobrok látványát, s elkönyvelte magában, hogy hiteles felvételt csakis ő maga tud készíteni. Ettől kezdve munkáját hűségesen kiegészítette a fotográfia. Ma is megcsodálhatjuk azt a módot, ahogyan A madár (Pasărea) c. kompozícióját megörökítette, méghozzá a huszadik század elején, illetve ahogyan a lefotózott térben elhelyezte a Végtelen oszlop tervét. E fennmaradt fotón jól látni, hogy milyen jól illett a szobrászkézbe a kamera: mindennapi haszontárggyá vált. Egy művészi teljesítmény elmaradhatatlan megörökítőjévé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése