"Meghatározó szerepe volt a lapnál Balogh Rudolfnak, a hazai fotóriporterek doyenjének, de a lapnál dolgozott a húszas évek végéig Munkácsi Márton is, aki eleinte sportfotográfiáival tűnt ki. Munkácsi később, amikor Németországban, majd Amerikában keresett és jól kereső fotográfus lett, sokszor küldött képeket a lapnak, ahol ezek rendre megjelentek. Rajta kívül Aigner Lászlótól, az Est-lapok párizsi tudósítójától közöltek rendszeresen névvel jegyzett külföldi képes tudósításokat a lapban. Az évtized közepéig még a Pesti Napló-nál dolgozó Balogh Rudolf mellett tűnt fel az 1920-as évek végétől Escher Károly jobbnál jobb képriportjaival, és lett meghatározó fotográfusa a képmellékletnek. A melléklet frissítésére időnként amatőr fényképpályázatokat hirdettek a lapban" - tudjuk meg Stemlerné Balog Ilona tanulmányából, amely a Napló fotóteljesítményét elemzi, és ennek nyomán megkockáztatom azt a feltevést, hogy a purdés kép szerzője nem más, mint Escher Károly, aki a magyar valóság annyi remek képtanúságát hagyta az utókorra.
2009. június 18., csütörtök
Purdék
Ez az aranyos barna, patinásnak ható, különleges ragyogású fotó messziről elárulja, hogy a meglehetősen hosszú életű, de 1939-ben sajnálatosan kimúlt - és azóta többé semmilyen formában föl nem támadt - Pesti Napló műhelyéből került ki. Pillanatnyilag nem tudnám megmondani pontosan, ki a szerzője, mert a kép egy kölcsönkapott, ütött-kopott albumban található (A nyolcvan éves Pesti Napló ajándékalbuma, 1850-1930), amely rengeteg képpel és a minimálisnál is kevesebb szöveggel mondja el, hogy tulajdonképpen mi a helyzet Magyarországon a jubileum pillanatában. Természetesen, a képi híradásban benne foglaltatik az eltelt 80 esztendő minden főbb mozzanata - meglehetősen kincstári és sikerleltározó szemmel -, de a lényeg, hogy a képeket a lap körül csoportosuló, akkori legjobb magyar fotográfusok készítették. A Pesti Napló ugyanis híres volt arról, hogy nem csupán egy lap, hanem egy egész művelődési és korszerű életmódkialakítási intézmény is. Így mindaz, amit fotóban produkált, egyúttal mérce is volt és marad a magyar fotográfiában.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése