2009. december 26., szombat

Írmag


Telepes népség címmel "erdélyi szász olvasókönyv" jelent meg 1994-ben, a csíkszeredai Pro-print kiadónál, a Németországban élő Hajdú Farkas Zoltán kezdeményezésére és szerkesztésében. Az antológia, bővített és javított formában, még egyszer napvilágot látott 2006-ban, egy másik kiadónál (Pallas-Akadémiai), némileg tartósabb kötésben, minőségibb papírra nyomva és nagyobb terjedelemben - viszont teljesen más képanyaggal, mint az első. És ez a változás sokat levon az újabb kiadás értékéből, mert az 1994-es könyv fotóit nagy gonddal, körültekintéssel és műértéssel válogatták össze, s olyan fotográfus kezére bízták, aki a néprajzi fotózásban, fiatalember létére is, addigra már figyelemre méltót alkotott.

Barabás Zsoltról van szó, aki jelenleg a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron színház fotósa, aki rögtön a romániai rendszerváltozás után, Ádám Gyulával együtt csángóföldi fotóival hívta fel magára és művészi látásmódjára a figyelmet. A szász olvasókönyvhöz, amely tulajdonképpen egy tartalmas szöveggyűjtemény s válogatott darabjai nyomán kirajzolódik a telepes szászság megtelepedésének, majd huszadik század végi exodusának kétpólusú története, Barabás Zsolt olyan képeket szállított, melyek a még ittmaradottakról, a hűség és a halál közötti keskeny mezsgyén állók végnapjairól szóló jelzésekkel hívták fel magukra a figyelmet.

Szász asszonya, az óralap díszítésű pinceajtó előtt álló ritka teremtmények egyike, akik öregségük szép mosolyával itt maradtak írmagnak, őrizni mindazt, ami elődeik nagy kalandjából tartósnak és hagyománynak bizonyult és aminek a menekülők, a fordított utat megjárók hátat fordítottak. Szelíd derűje olyan nyugtató, mintha csak egy meséből lépett volna elénk, egy nagy álarcosbál díszletei közül, amely képes volt mindenkit elvarázsolni, csak őt nem - mert megmaradt köznapi, jellegzetesen dísztelen és komor öltözékében. Barabás Zsolt ugyanazt a csodát műveli itt is, mint a hegyen túli felvételein: a természetes fény, az emberi élet természetessége és hiteles helyszíne azok a kincsek, amik miatt ezek és a hozzá hasonló képek fennmaradnak, tényszerűségükön túl hosszútávú emlékezetünkben is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése