Verespatak csupán jelképe és ürügye ennek a szenvedélynek, s szinte tíz év telt el azóta, hogy a kanadai cég fűt-fát ígérve elkezdte beépülését a Nyugati Érchegység szívébe, oda, ahol nem lehet pontosan tudni, mi ér többet: a történelembe nyúló bányakitermelés és a körülötte épült emberi civilizáció után még a mélyben maradt aranyérc töredéke vagy az a kultúrhagyaték, amit az itt élők megteremtettek maguknak. Ki fog győzni e sokismeretlenes mérkőzésben?
Történelmi fotók tanúsága szerint a bányászat precíziós művészethez hasonló művelet, nem felelőtlen turkálás és nem is hegyek, felszínek, kistájak ide-oda mozgatása, megreformálása, átépítése. Molnár Attila, az Erdélyi Fotográfia Múzeumért Egyesület vezetője több tucat régi, a 19. század második feléből származó fotót gyűjtött össze az erdélyi színesfémbányászat - köztük a verespataki bányavidék - akkori valóságáról. A gyarapodó gyűjtemény, amennyit láttam belőle, kitűnően példázza annak a kulturális értéknek a mértékét, amelynek a nevében ma olyan elgondolások körvonalazódnak, hogy a világviszonylatban ritka ipartörténeti emlékhelyeket bűn citromhéjként az utolsó cseppig is kifacsarni - vissza lehet viszont adni a hajdani rangot, ragyogást és prosperitást, védett örökségek formájában, hiszen ha jól körülnézünk, az egész föld lassan lyukas sajthoz hasonlítható, amelyből jól kirágtuk az ízletes falatokat, s jobbára már csak a járatok maradtak, illetve az emlékek, amelyek közül a képek - s mindenek előtt a fotók - segítenek eloszlatni a hamis illúziókat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése