2009. április 2., csütörtök

Delta

Jó tizenöt esztendővel ezelőtt kerestem föl Tulceán Kiss János Botondot, aki akkoriban a Duna Delta Rezervátum munkatársa volt. A magyardécsei születésű, velem egyidős biológust hírből ismerte már a fél ország mint a delta szerelmesét, s tulajdonbképpen azért csöngettem én is legénylakásának ajtaján, hogy az 1985-ös Előre naptár részére képes beszámolót kérjek tőle a Duna delta pillanatnyi állapotáról és jövőjéről. Tudtam, hogy János nagy előszeretettel dokumentálja észleléseit fotóival is, de azt nem álmodtam, hogy képei készítését az igényesség ily magas foka jellemzi.

Az írás megszületett, a képes riport (az eredeti a képsor itt megtekinthető) megjelent, majd hamarosan a szerző könyvet is írt szeretett deltájáról. Később, a rendszerváltás után megszervezte a delta rendőrséget, amely megpróbálta fölvenni a harcot a környezetrongálókkal, orvhalászokkal és -vadászokkal. Rövid ideig Kiss János Botond környezetvédelmi miniszter is volt RMDSZ-színekben, de aztán gyorsan fordult a politika kereke, a kedvelt és tisztelt szakvezetőből megint gyakorló biológus lett, ugyanott, ahol valamikor elindult: a deltában, amerre teknőseinek nyoma vezet, a láthatár mögött...

Illusztráció: Teknosnyom Caraorman szigetének homokján * Duna delta, 1984

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése