2009. november 13., péntek

Hegyen-völgyön járogaték vala...


Meghívót kaptam szívbéli jó barátom, Ádám Gyula vasárnap délben nyíló székely-
udvarhelyi fotó-
kiállítására. Alapelvem, hogy minden meghívót, ha csak lehet, meg kell ám tisztelni, ezúttal azonban kétszeres örömmel készülök, mert Ádám-képeket nézni és értelmezni számomra jeles esemény.

Lehet, úgy tűnhet az idelátogatónak, hogy az Ádám-féle jelenséget, annak egy-egy képi megjelenítését fokozott gyakorisággal értelmezem, és ez nincs is másként, amennyiben a válogatás szempontjait mindig az életre bízom, a napról napra alakuló véletlen fordulatokra. Gyula ráadásul az utóbbi években igen ráhajtott, szakmailag valósággal megugrott, kiteljesedett, s begyűjtés és feldolgozás között egyensúlyozva a tervezgetések helyett a tettek emberévé vált.

Mostani tárlatán, amelynek darabjait ma szállították át a Hargitán túlra, régi és új fotói sajátos szintézisben elegyednek: mind analóg felvételei, mind digitális fotói a maguk nemében ugyanazt az erőteljes kifejező erőt képviselik: a vidéki népélet, a leghétköznapibb pillanatok ünnepi tisztasága, a fényképeszkedéshez lelkileg is felkészülő, felszabaduló alanyainak gesztusai és hiteles környezete, a természetes fények rafinált kihasználása hozzásegítik ahhoz, hogy bármerre jár, úgy fotózzon, mintha egy egész vándor műtermet hordozna magával.

(Így válik érthetővé a tárlat címe, a csángó népdalból kölcsönzött Hegyen-völgyön járogaték vala...)

A tárlat anyagából kiemelt kettős portré Csíkcsomortánban készült, 1998 telén, amikor Csíkban az utakon minden ropog, a háztetőkről jókora hónyelvek nyúlnak a föld felé. A haladtukban a fotósra - miránk - visszatekintő két falubeli első pillanatra nem túl megnyerő figura, még enyhe fogyatékra is gyanakszik az ember, de hát Istenem, annyiféle szerzet van a világon s valamennyien eleven, érző teremtmények vagyunk. Ez az elevenség, a hiteles érzelem, a fotós fókuszáló tevékenységére megértéssel, részben gyermeki örömmel reagáló fiatalabb arcot természetes módon egészíti ki, ellensúlyozza az idősebb férfi némileg gyanakodó, tűnődő tekintete. Egyik a beleegyezés, a másik a sokat látott tapasztalat miatti tartózkodás hordozója.

A fotós pedig pontosan azt mutatja föl belőlük, ami a lényegük: nem a saját értelmezését sulykolja a nézőbe, nem az elcsípett kuriózumra hegyezi ki a pillanatot, hanem az elfogadás, az egyenlő emberré válás esélyét megadva ábrázolja az amúgy elesett sorsú, látvánnyá tett úton haladókat. Figyeljük csak meg: ha több ideig szemléljük a csomortáni párost, az együgyűnek ható vigyor egy idő után belső derűbe vált át, és ez már a fotós érdeme, hiszen éppen erről az átváltozásról szól a kép.

(A tárlat szervezői: Hargita Megye Tanácsa, Hargita Megyei Kulturális Központ)

2 megjegyzés:

  1. nagyon élvezetes olvasni a gondolataid és a megfogalmazásokat. ez már önmagában is jó! a kép pedig valóban gondolatokat ébreszt. mindez olyannyira érdekes és élvezetes volt számomra, hogy rá is kerestem Ádám Gyula nevére. (még csak nemrég kezdtem el érdeklődni más fotósok iránt, így ez abszolút az én hiányosságom!) ennek az írásnak is megörültem: http://www.hhrf.org/ts/index.php?option=com_content&task=view&id=81&Itemid=37

    szeretem, amikor olyan fotósokra, fotókra lelek, akik megmozdítanak bennem valamit.

    VálaszTörlés
  2. a kiállítás anyaga is nagyon jó! sajnos személyesen nem tudnám megnézni a távolság miatt, de így egy kicsit kárpótolva érzem magam. bár egy kiállításon mindig más végignézni a képeket.

    VálaszTörlés