![]() |
Latinovits Zoltán és Ruttkai Éva 1971-ben, lakásuk ablakában közös produkciójuk emlékfotójával (Rómeó és Júlia) |
(Ha ezért dicsérik, kissé meg is keseredik, hiszen életművéhez hozzátartoznak azok a kemény évtizedek, amiket a Magyar Távirati Iroda fotósaként lehúzott, illetve az Új Tükör független, teljhatalmú képszerkesztőjeként sikerült - egészen a lap rendszerváltozás utáni megszűntéig - nagyot alkotnia.)
Úgy élte ki félbemaradt karrierjét, hogy tánc helyett érdemes nézőként leste a színpadi produkciókat, s az ihletett pillanatokat, az önfeledt játékot, legyen szó drámai színházról vagy táncos produkcióról, remekebbnél remekebb fotókkal honorálta.
Időskori, letisztult bölcsességre vall az a belenyugvás, amivel megállapítja: lehet, hogy ő sosem volt vérbeli dokumentarista, de mindaz, amit a kulisszák világából hagyatékként az utókorra hagy, szinte megfizethetetlen: egy olyan világ, olyan személyiségek belső, megismételhetetlen életéről hoz ekszkluzív híradást, amit akkor lehet igazán értékelni, amikor azok az események és emberek már csak emlék formájában élnek.
![]() |
Timár József, az utazóügynök (Fotó Keleti Éva) |
A Latinovits-Ruttkai emlékfotó egy a sok százezer felvétel közül. Amellett, hogy remek riport, mind a képelrendezés, mind az elkapott gesztusok magukon viselik az eljövendő nagy tragédiák, a fájdalomba és a feloldhatatlan hiányba torkolló nagy szerelem kínjait. Úgy ül az 1971-ben még egymásba két kézzel kapaszkodó színészházaspár a nyitott emeleti ablakban, hogy a nézőt meglegyinti a hirtelen zuhanás, a gyors megsemmisülés lehetősége is.
Hasonló mögöttes értékei vannak egy másik híres fotójának, amely Timár József Willy Lohmannját ábrázolja Az utazó halálából. A dokumentumfilmen a szerző elmeséli a kép keletkezéstörténetét is, amely abból a szempontból rendhagyó, hogy az előadásban eredetileg csak egyetlen utazótáska alatt görnyedezett a főhős; a fotó egy előadáson kívüli előjáték során készült, ám a kép döbbenetes sikere után a rendező azonnal átszerkesztette az előadást és attól kezdve Lohmann a fotográfus által "felfedezett" hatással élt.
És ez már több, mint fotótanúság...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése