2011. május 12., csütörtök

"Kicsi" a világ?

A testvérképek témája sokkal általánosabbnak és időszerűbbnek bizonyult, mint gondoltam volna. Kuriózumnak véltem, de kiderült: a fotográfusok mindennapjainak egy reális gondjáról van szó, ami a művészeti ág természetéből adódik; abból, hogy a föld kerek, s rajta minden mindennel összeér...


Vitos Hajnal csíkszeredai fotóművész keresett meg levélben azzal, hogy az ő gyakorlatában is éppen elégszer fordul elő, hogy képeinek témája, megvalósítási módja látványosan  "összecseng" mások megoldásaival.


Az alany más...
"Érdekességképpen, és hasonlóságként osztom meg Önnel, egyik fényképem (nyomtatott) változatát, mely ugyancsak abban az évben készült (2007). Jómagam is a téma különlegességéért figyeltem fel a csángó zarándok álmát felügyelő szentkép témába foglalására. Akkor kerestem én is elő ezt a képemet, amikor az internetről értesültem Vargyasi Levente díjazásáról, s melléje társításként párosítottam a saját felvételemet. Ezért küldöm most ilyen formában, mert így dokumentáltam magamnak még akkor. S habár az alany más, a szemlélet mégis ugyanaz.


Az utóbbi időben Márton Ildikóval, ha egy-egy közös fotózási hétvégén veszünk részt, s nem egyszerre, hanem külön vonulunk el az adott helyszín bizonyos területein, döbbenetes módon az utólagos eredmény azt hozza ki, hogy ugyanazt látjuk meg és egyformán fogalmazzuk meg a képi kompozíciónkat. A mi esetünkben is készítettem már fotóinkat összehasonlító kimutatást...."


Tény, hogy a közös kiruccanások, amilyenek például a többszereplős fotótáborok, eleve alkalmat teremtenek arra, hogy ugyanazt a képi valóságot több fotós is megörökítse, feldolgozza. Azt tapasztaltam, hogy azok, akik kijárták a közös munka iskoláját, egyúttal megtanulták tisztelni és értékelni is egymás munkáját. A testvérképek kényes kérdését végül is mindig az idő, a minőség és az objektivitás dönti el. Akár csak az irodalomban, a zenében, a képzőművészetben, a fotóban sincsenek "levédett" témák. Mindent újra és újra el lehet mesélni, meg lehet mutatni, újra lehet értelmezni - a fontos az, hogy a próbálkozásnak értelme és egyéni értékrendszere, öntörvényű indokoltsága legyen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése