1.
A Pártháznál * Fotó Haris László |
A
rendkívüli események tövében szinte természetes, hogy
rendkívüli teljesítmények nyílnak. A magyarországi 1956, s
különösen annak budapesti forgataga, minden bizonnyal ilyen
események lehettek, megtermékenyítve egész nemzedékek
fantáziáját, tettvágyát.
A
forradalmi történések lüktető napjaiban teljesen természetes
volt, hogy lelkes kamaszok maguk is fegyvert ragadtak és beálltak
nemzetőröknek Budapest barikádjain. Hozzájuk képest a tizenéves,
általános iskolába járó Haris László tette, aki 1956. november
2-án szülői engedéllyel és nagybátyja személyes felügyeletével
bejárhatta – fotózó bátyjától kölcsönvett fényképezőgéppel
– a forradalom rádióadásokból megismert helyszíneit, első
olvasatra banálisnak és ártalmatlannak tűnhet.
Mint
később kiderült, nem volt az. Mert Haris László a séta alatt
önfeledten fotózott – mindent, amit látott. És büszkén ment
haza a zsákmányával – a gépben található filmmel.
Két
nap múlva bekövetkezett a szovjet invázió. A forradalom elbukott.
A kamaszfiú a kényszerűen megnyúlt iskolai szünet alatt előhívta
a képeit és kópiákat, nagyításokat készített róla, majd 1957
elején, mikor újrakezdték a tanítást, osztálytársainak bőven
juttatott belőlük. Valamivel később, látva az 56 utáni
retorziókat, megijedt: ha megtalálják nála a felvételeket,
komoly baja történhet, s elégette a filmeket és a kópiákat.
Ezek után úgy tűnt, hogy 1956 képi emléke már csak a szívében
él tovább.
2.
A
kamaszfiú időközben fölnőtt, szakmát tanult, szép sikereket
ért el a fotóművészet . és általában a művészetek – terén.
Az odáig vezető útját így foglalja össze
73 év fontosabb állomásai
című, rendelkezésünkre bocsátott, 2016 szeptemberében kelt
életrajzi visszaemlékezésében:
„1957-ben
már Vörösmarty-s diákként belépek egy illegális cserkész
csapatba. Együtt járjuk a természetet, nyaranként táborozunk
azóta is. Az együtt töltött túrák, lelkigyakorlatok, a hatvan
éves barátság rengeteg közös élménye ma is a legfontosabb
számomra.
1968
nyarán diploma a
Budapesti Műszaki Egyetemen. Ha valaki utána számol az éveknek,
hamar rájön, hogy valami hiányzik. Hát igen, másodéves
egyetemistaként rájöttem, hogy a fényképezés, a film és
általában a művészetek jobban érdekelnek, mint a műszaki
tudományok. Ekkor érnek Magyarországra a francia és a lengyel új
hullám filmjei. Harmincszor nézem meg Wajda Hamu és gyémántját,
minden időmet kitöltik Truffaut, Godard, Kawalerowicz, Munk, Wajda
és Polanski filmjei, jönnek a japánok, a Homok asszonya, a Vihar
kapujában s mindenek fölött Fellini. Az Egyetemi Színpadon
Perneczky tart hihetetlenül izgalmas előadásokat a modern
képzőművészetről, nem csoda, hogy háttérbe szorul a perdület
vektor nyomatéka és abba hagyom az egyetemet. Két év múlva
szüleim és nálam okosabb barátaim tanácsára (lásd: cserkész
csapat) mégis folytatom és be is fejezem az egyetemet; gépészmérnök
vagyok.
1968
szeptember. Házasság
Ildikóval. Nagy örömünkre öt gyermekünk születik, akiktől –
egyelőre – kilenc unokánk van.
1969
Szürenon
kiállítás Budapesten. Művészi pályám igazi kezdete. Az akkor
szerveződő Új Magyar Avantgarde művészeiben találom meg a
leginkább inspiráló, ihlető legfontosabb társakat. Néhány név
a teljesség lehetetlen igénye nélkül: Csáji Attila, Csutoros
Sándor, Molnár V. József, Haraszty István, Pauer Gyula, Hencze
Tamás, Lantos Ferenc, Karátson Gábor, Papp Oszkár, Türk Péter,
Prutkay Péter. A Szürenon után több, mint 10 évig csak
képzőművészeti kiállításokon szerepelek fotóimmal.
1970-73
Balatonboglári
Kápolna Tárlatok.
A Galántai György által bérelt kápolnában szabad
kezdeményezésként megvalósuló tárlatok, rendezvények,
koncertek, színi előadások hamar kivívták a Központ
rosszallását. A ránk küldött rengeteg manipuláló, fenyegető,
aggódó és ígérgető, közben folyamatosan jelentő ügynökök
hálózata még ma is felderítetlen. Személyük nem is lényeges,
mert a lényeg az, hogy a Pártközpont négy évi manipulációja
sem tudta a boglári Kápolna Tárlatokat olyan irányba terelni, ami
a hivatalos kultúrpolitika számára elfogadható lett volna. Ekkor
jött az Übü királyi fordulat: egy osztag állig felfegyverkezett
katona megtámadta a Kápolnát, ahol épp színi előadás folyt.
Mindenkit kizavartak, majd befalazták (!) a kulccsal egyébként
biztonságosan zárható kápolnát.
1973-1980
A szűkülő
kiállítási lehetőségek miatt konceptuális művek, performanszok
korszaka egyedül és közösen Csutoros Sándorral, Molnár V.
Józseffel, Szemadám Györggyel.
1980-1990
Boldog, nyugalmas tíz év a Pannónia Filmstúdióban. Már
kizárólag a fotográfiával foglalkozom, megismerkedek az animációs
filmkészítés technikájával, sok kitűnő művész baráttal,
Orosz Istvánnal, Reisenbüchler Sándorral, Horváth Máriával,
Jankovics Marcellal, Dargay Attilával, Szoboszlay Péterrel, Vajda
Bélával, másokkal. Orosz Istvánnal közösen rendezett animációs
rövidfilmünk az Apokrif.
1990-ben
rendszerváltás a Pannoniában is: egyszerre kapom meg tíz éves
munkahelyi hűség jutalmamat és felmondásomat. Azóta vagyok
„szabadúszó” művész és kényszervállalkozó.
1989-ben
alapító tagként bekapcsolódok a Nemzetközi Kepes Társaság
munkájába. Ez a magyar Kepes György nevét viselő nemzetközi
társaság művészekből és tudósokból áll. Célja a Kepes-i
gondolat korszerű tovább éltetése, a művészet és tudomány
határterületeinek művelése, az új tudományos eredmények
hasznosítása a művészetekben.
1996
óta napjainkig újra
fényképezek absztrakt fotókat festmények apró részleteiről. Az
1973 előtti munkák folytatása ez. A világ fölfelé és lefelé
tartó végtelenségének megnyilvánulásai ezek a szokatlanul nagy
méretű – több méteres - fotográfiák.
2007-ben
meghívnak rendes tagnak a Magyar Művészeti Akadémiára. A
Makovecz Imre által alapított Akadémia meghívása nagy
megtiszteltetés, a Kecske utcai megbeszélések, rendezvények,
előadások pedig meghatározó, fontos kulturális események
számomra.
2008-tól
munkáim jelentős része a digitális fényképezés speciális
lehetőségeivel foglalkozik, több idősíkot rögzítő panoráma
képeket készítek. Az új képek nagy része Erdélyben készült,
ezek összetartozásunk, sorsunk azonosságának jelképei.
2011.
november 5-én a
Művészeti Akadémia köztestület lett. Az Akadémia Felügyelő
Testületének megválasztott, majd 2014-ben újraválasztott
tagjaként energiáim nagy részét leköti a munka és az
aggodalommal terhes remény, hogy az Akadémia méltóvá tud-e válni
megfogalmazott céljaihoz. Az eredményről majd utódainkat kell
megkérdezni 50-60 év múlva. „
3.
Ágyú az Üllői úton * Fotó Haris László |
A
fentebb leírtak sorában, azokhoz mérten csupán egy apró
mozzanatnak tűnik az alábbi közjáték:
2005-ben
a neves Kolta fotógalériában Haris László tárlatot rendez. A
nyilvános megnyitó beszélgetésen szóba kerül az 1956-os fotós
kaland, meg sajnálatos sorsuk is – hogy akkor készült fotói
elvesztek a közönség számára. A fotóművész elmeséli, hogy az
ezredfordulón, hála rendetlenségének, előkerült ugyan néhány
nagyítása, de a nagy többség megsemmisült.
Az
érdeklődő közönség soraiban jelen van egykori gimnáziumi
osztálytársa, jó barátja, Varga László, aki pár hétre rá
bevallotta: nála megtalálható 15 nagyított kép az „56-os
sorozatból.
„Ő
1959-ben eljött hozzám – emlékezett vissza a művész egy
2012-es interjúban –, és nagyítottam számára egy sorozatot,
amit megőrzött, s mikor angol barátai Budapestre jöttek,
megmutatta nekik ezeket a fotókat.”
Az
így csodával határos módon visszanyert, cakkosan körbevágott
6×9 cm-es fényképeket Haris László számítógép segítségével
kijavította, és felnagyította. Elkészültük körülményeiről,
az 1956. november 2-án tett fotós sétáján általa
látottakról-tapasztaltakról részletesen beszámolt abban a
nagyszabású interjúban, amit Szakolczay
Lajos készített
vele és Jövőkép –
gyerekszemmel címmel
tett közzé a Magyar
Napló című folyóirat 2006/10. számában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése