2011. november 24., csütörtök

Nagy pénzek és a fotó?

Pusztai Péter barátom átküldött egy listát a világon a legnagyobb pénzért eladott fotókról. Neki is felhívták rá a figyelmét, a lista különben elérhető a Wikipédián, de az információk a leginkább mégis embertől emberig terjednek a leghatékonyabban. A magam részéről most továbbadom a problémát azoknak, akik ide be szoktak járni. A lista jó kellene hogy legyen arra: senki se veszítse el a reményt, mert jó, hogy pillanatnyilag fotográfusi munkájáért nem sok anyagi elismerést zsebelhetett be, a remény zöld lombja mindig a fejünk felett virít.


Mert lám, a nagy pénzek és a fotó egy-egy árverésen szépen összetalálkoznak, alkotójuk örömére. De mennyire szabály- és törvényszerű ez a találkozás? Nem csupán káprázatról van inkább szó? Nézzünk a mélyére minden esetben és talán a választ is megtaláljuk saját erőből. Személy szerint engem az érdekel, hogy művészi-szakmai szempontból mennyire függnek össze az arányok a dolgok pénzügyi részével, és megvallom: közvetlen összefüggést, motiváltságot nem igazán találtam. Lehet, másoknak több szerencséjük (jobb szemük és ítélőképességük) van. Ide is írok mindjárt néhány adatot az illusztrációhoz kiválogatott képek alá:

Andreas Gursky: Rhein II (1999) - 4 338 500 $
Cindy Sherman: Untitled#96 (1981) 3.890.500 $
Ismeretlen: Billy, a kölyök (1879-80) - 2.300.000 $,
Edward Steichen teliholdas fotója (1904) - 2.928.000 $, 
Dmitrij Medvegyev: Tobolszki Kreml (2009) - 1.750.000 $
Számomra továbbra is nyitott kérdés: mi van a semmi és a rekord összegek közötti, a fotográfusok zömét érintő senkiföldjén, a szürke sávban?

1 megjegyzés:

  1. Halálunkig ott marad a remény, hogy egyszer piszkosul meggazdagszunk...vagy az utódjaink. De kell ez nekünk? :)

    VálaszTörlés