4.
|
Haris-fotó a Magyar Napló hátlapján |
A
Szakolczay-interjú jóval több ’56-os emlékezésnél. Benne van
Haris László fotóművésszé válásának korai motivációja is,
a családi és környezeti hatásokkal egyetemben.
Fotózni
ugyanis a nála nagyobb bátyja példájára kezdett.
„Engem
már egészen kicsi gyerekként nagyon érdekelt a dolog s az, amit ő
csinált, úgyhogy én már a szó szoros értelmében hatéves
koromban fényképeztem. Kaptam egy Kodak box gépet, ami 4×6 és
feles képeket csinált (ez a film méret ma már nincs is, eltűnt a
világból), s megtanultam a bátyámtól előhívni a képeket.
Lehetett Devofort és Fixofort vegyszereket kapni hozzá, és tudtam
kontaktolni, tehát azonos méretű papír kópiákat csinálni. Még
most is van olyan képem, amelyet hatéves koromban készítettem.
Ahogy nőttem, egy kicsit mindig tökéletesítettem ilyen irányú
tudásomat. Tíz-tizenkét éves koromra már egész jól tudtam
fényképezni. Például az említett Somorjai tanár úr–féle
osztálykirándulásokon rengeteget fényképeztem, otthon
megnagyítottam, majd bevittem az iskolába s egy forintért árultam
a képeket. Osztálytársaim örömmel vásárolták meg tőlem őket.
Még most is vannak olyan képeim, amelyeknek a hátára ráírtam a
dátumot meg azoknak az osztálytársaimnak a nevét – Tancsa,
Turopoli, Szalmási, Kulcsár –, akiknek készítettem a
nagyításokat.”
5.
A
kamasz Haris Lászlónak nincs közvetlen, amolyan „forró”
1956-os élménye, mert a forradalom napjainak jó részében odahaza
tartózkodott: szülei féltették, hogy bajba keveredik. Épp elég
izgalom volt a számukra, hogy László műszaki egyetemre járó
bátyja már az első napokban bement az egyetemre, ott beállt
egyetemi nemzetőrnek, s utána semmi hírt nem hallottak róla,
egészen november 4-éig, amikor a parancsnokuk szélnek eresztette
az egyetemista fiatalokat, hogy életüket megmentse. Haris bátyja
szerint akkor már erősen tűz alatt volt a Szabadság híd, s ő a
híd végének pillérei között kúszott át.
Ehhez
képest a gimnazista Lászlónak „szerencséje” volt...
–
Október 23-án mi délutánosok
voltunk, és Péter tanár úr, a tornatanár bejött az osztályba,
hogy néhány gyerekkel (közülük az egyik én voltam), a tanáriból
egy heverőt átcipeltessen a Dugonics utca melletti Vajda Péter
utcába, a kárpitoshoz – olvashatjuk a Szakolczay Lajosnak adott
interjúban. – Már kezdett sötétedni, amikor tanítás után
elvittük a műhelybe a heverőt. Gyalog jöttünk hazafelé. A
Kálvária tér sarkában volt egy közért, és még járt a
villamos. Láttunk egy embert, aki valami ládarakás tetején állt
és szónokolt, s már hallani lehetett a lövéseket a Rádió
felől. A Szigetvári utca csak egy ugrásra van onnan, úgyhogy
otthon is hallották a lövéseket. Édesanyám nagyon aggódott, nem
tudta, miért értem későn haza. Édesapám már hazajött a
gyárból, és este a rádióra tapadva figyelték a híreket. A
következő napokat otthon töltöttük. Miután a bátyám elment,
engem nem engedtek ki az utcára – és annál én jobb gyerek
voltam, hogy szüleim tiltása ellenére kimenjek! Úgyhogy szót
fogadtam, és otthon maradtam. Az eseményekről a rádióból
értesültünk...
Haris
László arra is emlékszik, hogy azokban a napokban nehéz volt
élelmiszert beszerezni, bár közvetlen életveszély a környékükön
nem volt. Édesanyja járt ki a közeli Teleki-térre, s ő mesélte,
hogy az oda érkező falusiak rengeteg élelmet hoztak és mindent
nevetségesen olcsón árultak... Édesapja egy-két napi
otthonmaradás után bement a gyárba, majd ott beválasztották a
munkástanácsba, de esténként hazajött a családhoz.
–
November
2-a gyönyörű szép nap volt, mert megtudtuk a rádióból, hogy a
szovjet csapatok elhagyták Budapestet. Úgy látszott, győzött a
forradalom. Csend volt a városban, sütött a nap. Ekkor kaptam
engedélyt a szüleimtől, hogy elmehetek fényképezni...
Ezekkel
a szavakkal indította képzeletbeli fotós sétáját Haris László
a Magyar Naplóban közölt 2006-os interjúban.
6.
A
fotós séta akár pár mondatban is összefoglalható, de a csodával
határos módon előkerült fényképek megérdemlik a történelmi
eseménynek kijáró felidézést, részletezést. Ehhez a fotóművész
által a leghitelesebbnek és legpontosabbnak tartott
forrásdokumentumot, a Szakolczay-interjút hívjuk segítségül, a Haris László fotóinak társaságában.
(Az
itt következő emlékezés-füzér az interjú szövegére épül, a
mesélés kedvéért mellőzve a közbevetett riporteri kérdéseket.)
|
A NÉP (Szabad Nép székház) |
|
Indulunk Amerikába! |
|
Iparművészeti Múzeumnál |
|
Magyar tank a Kilián laktanyánál |
|
Kilőtt szovjet tank a Kiliánnál |
|
Kisfaludy utca |
|
Ásatás a Köztársasági téren |
|
Szabad Magyar Rádió |
|
Múzeum körút |
|
Otthon Áruház |
|
Pollack M. tér |
– Első
utunk a Köztársaság térre vezetett. Ott láttam az ásatásokat –
tudod, akkoriban az a hír járta, hogy a Köztársaság tér alatt,
a pártház körül földbe vájt alagutakban, politikai foglyokat
őriznek. Az ávósok által megkínzott foglyokat. S ezeket
elkezdték ott – markológéppel – kibontani... Utána kimentünk
az Erkel Színház mellett vagy a pártház mellett valamelyik utcán
a Rákóczi útra. Nem volt szétlőve teljesen, viszont az Otthon
Áruházat (amely akkor a Divatcsarnok volt), elképesztően
szétlőtték!...
–
Emlékszem, az utcán járkáló
emberek nagyon szívélyesek és boldogok voltak. Kedvesen
mindenféléről szót váltottak – adták egymásnak a híreket
(gondolom, ennek egy része igaz volt, más része nem), és azt
beszélték, hogy az épületet az oroszok bombázták le. Nem tudom,
igaz-e? De az biztos, hogy földig le volt rombolva a négy- vagy
ötemeletes épület. Pedig tudomásom szerint ott nem is volt
semmiféle forradalmi góc. Legalábbis nem hallottuk, hogy lett
volna ott valami ellenállás... talán valamelyik ablakból
rálőhettek egy orosz tankra? És ezt azután csinálták...? De
hogy ilyen „elmebeteg” dolgok történtek, arra pár száz
méterrel később, a Rókus kápolnánál jöttünk rá.
– A
Rókus kápolna úgy helyezkedik el, hogy ott egy kicsit megtörik a
Rákóczi út, s a Rákóczi útnak az egyenes vonalába – mintegy
– beleugrik a Rókus kápolna. Teljesen szétlőtték! A tornyát
lelőtték, és nagyon sok belövést kapott. Ezt is lefényképeztem.
Aztán mentünk tovább a Múzeum körúton a Kálvin tér felé. A
Kálvin-téren találkoztam egy pénzgyűjtő akcióval – tudom,
hogy több is volt a városban, én mindenesetre itt láttam: a
forradalom árváinak felállítottak egy becsületkasszát (egy
katonaládát vagy faládát, fedele kinyitva), és tele volt
százforintosokkal! Egy cédulát olvashattunk fölötte:
„Forradalmunk tisztasága megengedi, hogy így gyűjtsünk
mártírjaink családjának". Ezt is lefényképeztem.
– A
Rákóczi út és a Körút sarkán még állt a Nemzeti Színház,
és a Népszínház utcával szemben ott állt a Szabad Nép Székház.
Ennek az épületnek a földszintjét, a Körút felé eső részt
egy nagy könyvesbolt, a Szikra Könyvesbolt foglalta el. Ezt a
forradalom alatt – nyilván a kirakat tele volt Marx, Engels,
Sztálin és Rákosi műveivel – betörték és a könyveket
máglyára dobták. Még lehetett látni a betört kirakatot és a
könyvégetés nyomait. A hatalmas betűs SZABAD NÉP feliratot a
tömeg le akarta verni (vörös csillagot akkor már rengeteget
levertek a városban), és amikor nekikezdtek, nem verték le
teljesen a szöveget; hanem annyit meghagytak: A NÉP! A Szabad Nép
feliratból ez lett: A nép! Fantasztikus ez a fotó! Nyilván
gyerekként is észrevettem ennek a fenségét, hogy „a nép, mint
büntető hatalom"! – és lefotóztam...
– Annyi
esztelen pusztításnak volt nyoma... Valószínű – ezt én nem
tapasztaltam, csak a hírekből és az elbeszélésekből tudom –,
hogy ... az orosz katonák féltek. Persze hogy féltek. Mert
egyrészt azt sem tudták, hol vannak, másrészt egy városban
tankkal közlekedni borzasztó veszélyes. Láttunk kiégett
tankokat, amelyeket Molotov-koktélokkal gyújtottak föl. És el
tudom képzelni, hogy ezek a katonák nem is csak pusztítási
szándékból, hanem félelmükben lövöldöztek össze-vissza. Hogy
így talán senki nem mer odamenni a közelükbe. Nem tudom, ez hogy
lehetett...
– Utána
a Kálvin tér felé fordultunk, a Múzeum körútra. Ott volt az a
széttaposott villamos, egy 49-es, eléggé roggyant állapotban (egy
tank ment neki), azt lefényképeztem... S mielőtt a Kálvin térre
értünk, bementünk a Bródy Sándor utcába, a Rádióhoz. A
Rádióról tudtuk, hogy hatalmas harc helyszíne volt a forradalom
indulásakor – és valóban, le tudtam fényképezni az összedőlt,
szétlőtt épületet, előtte a vászonra írt fölirattal, hogy
„Szabad Magyar Rádió". Készült egy pár felvétel a
Nemzeti Múzeum háta mögött is, ahol szintén látszottak a harc
nyomai. Ott készült az egyik kedvenc képem, a Pollack Mihály
téren, egy oldalkocsis motorosról, aki éppen indul valahová. Ez
nagyon jellemző: viharkabát (mint viselet) és motorral indulás
valahova... Utólag azt a címet adtam a képnek, hogy „indulunk
Amerikába".
–
/Reggel/ Tíz óra tájban
indultunk, s olyan három-négy óra tájban érkeztünk haza.
Novemberben már korán sötétedik, s ennek a gépnek fénymérője
sem volt. Nagyon izgalmas volt technikailag, mert egy táblázatból
lehetett megállapítani, hogy mennyit kell exponálni. Akkor így
fényképeztek az emberek, de én akkor már elég jól ismertem
ezeket a paramétereket, és ezért sikerült ilyen változó
körülmények között, városban is, használható képeket
csinálni. A Kilián laktanya nagy élmény volt: ott állt a kapuban
egy magyar tank, amire azt mondták, hogy Maléter tankja. (Hogy az
volt-e, nem tudom, mindenesetre a Kilián laktanyának Maléter volt
a parancsnoka, és ez egy magyar tank volt, hatalmas Kossuth-címerrel
az oldalán.) Ez a tank láthatóan beállt a főbejáratba – hogy
őrizze az épületet...
– Vele
szemben pedig – talán negyven-ötven méterre a Kálvin tér felé
(még a Kilián épület előtt) – állt egy orosz tank, amely ki
volt lőve. Lefényképeztem. A tank elején volt egy körülbelül
ötven-hatvan centis luk. Azt mondták, hogy a páncéltörő lövedék
ott hatolt be. Oda bele lehetett nézni... Nem tudom, hogy ezt
lefényképeztem-e, vagy ha igen, akkor nem sikerült a felvétel,
mert természetesen a tank belsejében sötét volt. De arra
emlékszem, szemmel jól lehetett látni, hogy bent emberek vannak...
„összesült" emberek. Nyolcvan centisek, borzasztó látvány
volt. Azok az orosz katonák, akik ott benn voltak – mikor a tank
felrobbant és kiégett –, mind megégtek. Magát a tankot
lefényképeztem. Aztán mentünk tovább, s itt készült a
leggyönyörűbb képem, a Kisfaludy utca és Üllői út sarkán:
egy magyar tank áll a Kisfaludy utcában, Kossuth-címerrel, vele
szemben éppen jön egy teherautó kapaszkodó forradalmárokkal, és
az előtérben egy puskás ember halad. Ez a felvétel, (nem is
tudom, hogy sikerülhetett!), mai szemmel is remek. Ma is vállalnám,
és örülnék, ha ilyet csinálnék hasonló szituációban!
– A
Kisfaludy utca után a Corvin-köz következett... S emlékszem még
a Práter utcára. A Práter utcában volt egy csata, azt is
lefényképeztem. Ma nincs meg erről a képem. Akkor egyetlenegy
tekercs filmem volt, és a Taxona gép ötven felvételt csinál
(mert nem 24×36-os, hanem 24×24 milliméteres kép fér rá egy
tekercsre). Én tehát olyan harminc-negyvenszer, maximum ötvenszer
kattintottam. Részben hiányos tudásom, részben a kezdődő
sötétség következtében természetesen a felvételeknek egy jó
része nem is sikerült. Mindenesetre a Corvin-közben is készült
egy-két kép, és a Práter utcáról is volt vagy három képem...
(Befejezése következik)