Ádám
Gyula a
budapesti Kolta
Galériában
(A tegnap megjelent szereda.origo c. csíkszeredai műsormagazin számára írtam az alábbi tárlat-előzetest Á. Gy. munkái kapcsán.)
November
10-én nyílik
tárlata Ádám
Gyula csíkszeredai
fotóművésznek abban
a rangos
kiállítóhelyiségben,
amely így
ajánlja magát:
"2005
októberében
megnyitott
fotógalériánk
névadója a
tragikusan
fiatalon
elhunyt
fotótörténész,
dr. Kolta
Magdolna, a
Magyar
Fotográfiai
Múzeum és
a Magyar
Fotográfusok
Háza (Mai
Manó Ház)
alapítója, a
magyar
fotográfia
elmúlt tizenöt
évének egyik
legfontosabb,
megkerülhetetlen
személyisége.
A galéria
vezetője Katkó
Tamás
fotóművész,
művészeti
tanácsadói a
legfontosabb
szakmai
szervezetek
képviselői:
Haris László
fotóművész,
Kincses Károly
fotótörténész
és Korniss
Péter
fotóművész."
Ádám
Gyula a
megnyitó után
pár héttel,
november 28-án
lesz ötven
esztendős. Tárlata,
amit e
sorok születésekor
állított össze,
egyfajta összegzés
is: régi
és új
munkák szűkösen
mért elegye.
Visszafogottságát
ne
úgy
értelmezzük,
mintha
nem
telne
ki
műhelyéből
egyszerre
több
tárlatra
való
is,
de
Az
említett galéria
szabályai ugyanis előírják
a mindenkire
kötelező érvényű
jelszót: keveset,
de jót...
Az
ötvenet elérve,
mint minden
alkotó ember,
Ádám Gyula
is így
vagy úgy,
felér a
tetőre. Mondhatni,
paradicsomi állapotok.
Erejének még
teljében, bőven
van már
mire visszapillantania,
van mit
számbavennie és
nem egyszer
újra felfedeznie,
az élettapasztalat
szűrőjén általengedve.
A készítendő
tárlat árnyékából
üzeni a
fotográfus: egyre
többet gondol
arra, hogy
ideje lenne
végre alaposabban
benéznie a
szőnyeg alá.
Ahová nap
nap után,
hétről hétre,
hónapról hónapra,
évről évre
mondjuk úgy,
beseperte munkálkodása
hozamát, s
amikor éppen
kellett, csak
előhúzta onnan
mindennapi csodáit,
amiket viszont
bő kézzel,
számolatlanul mért
mindenkinek, aki
kérte, aki
számított rá.
Tehette,
mert jutott
is, maradt
is -
de mi?
De mennyi?
(A folytatáshoz mindig kattintson a További bejegyzések-re)
Erre a
kérdésre még
csak ezután
fog válaszolni
a fél
évszázadot megélt
szerző. Aki
máris érzi
a mulasztások
pótlásának kényszerítő
erejét. Valahányszor
csak benyúl
ama képletes
szőnyeg alá,
örökké megrendül
attól, ami
előkerül. Mintha
nem ő
halmozta volna
fel az
előkapart kincset!
Mintha kész,
immanens értéket
kapott volna
ajándékba az
időtől. Pedig
semmi nem
jött létre
önmagától ebben
a műhelyben.
Mindent megelőzött
egy jó
értelemben vett,
természetes kíváncsiság,
következetes megörökítési
szándék, amikor
igazából nem
is a
fotó körül
forogtak a
történések, hanem
a rögzítés,
a megőrzés
milyensége, az
élethűség kerültek
előtérbe, meg
az ihletett
izgalommal párosuló
várakozás, hogy
rendszeresen és
szerencsésen
vissza-visszatérhessen oda,
ahová akkoriban
nem sokan
merészkedtek -
a minden
úton-módon letagadott,
ellenőrzött, megfeszített,
félelemben tartott
csángó élet
valóságához. Az
ünnepekhez és
a mindennapokhoz.
A természetes
fényekhez és
árnyékokhoz. Az
életüket, maradék
kultúrájukat óvó,
gyanakodó, jobb
sorsra érdemes
moldvai magyarokhoz.
Felebarátaihoz.
Ha
gondolatban figyelmesen
végigpörgetjük Ádám
Gyula nyilvánosság
előtt is
jól ismert
munkáit -
az Arcpoétika
míves portré-
és életkép-válogatását,
a Székelyföldi
vízikerekek nyomában
sajátos ezermester-világát,
az Ünneplőben
képsorozaton megörökített
székely tájegységek
jellegzetes viseletét,
az Ezer
székely leány
látványba oltott
szokáskörét, a
Hegyen-völgyön járogaték
vala válogatott
remekműveit -
és a
sok-sok lapközlést,
internetes jelenlétet,
közös tárlaton
való jelentkezését,
ugyanahhoz a
felismeréshez juthatunk,
amit a
fotográfus így
fogalmazott alulírott
számára, amikor
élete első
ötven esztendejének
értelméről kérdeztem:
"Annak
idején nem
a fotó
divathullámára
ültem fel.
Számomra
a
fotó
nem
vadászat
és
nem
vetélkedés.
Amikor
nem
megyek
fotózni,
valójában
akkor
is
a
fotó
körül
forog
minden.
A fotóim
kellős közepén
élek.
Örvendek, hogy
nem voltam
részese
semmiféle
versenyfutásnak,
s a
képen kívül
semmi más
nem érdekelt.
Nem
vágyok
sem
teszem
azt
singaporei,
sem
fokföldi,
barcelonai,
vagy
éppen
párizsi
babérokra.
Annak
örvendek, hogy
olyan
dokumentumok
maradnak
utánam, amiket
nehéz lesz
felülírni.
Olyasmiket
örökíthettem
meg az
elmúlt
évtizedek
során, amik
ma már
jobbára csak
a képeimen
láthatók."
Kívánunk
legalább újabb
ötven derűs,
dolgos esztendőt
a begyűjtést
követő behordáshoz.
(Ádám
Gyula az
origo
olvasóinak
ajánlja A
paradicsomban
című
képsorát,
mely itt
látható
premierben.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése